Iarna la Geam

Nu știu cum se face că de-ndată ce-a poposit doamna Iarnă pe meleaguri românești, acoperind în sfârșit pământul cu mantia-i antiseptică, m-am și pricopsit cu o mândrețe de sinuzită subacută cu angină. Așa că, în timp ce unii stau la birourile lor și scroll-uiesc pe Facebook ori chiar s-au apucat de muncă pe anul ăsta, eu stau (nu tocmai liniștită) sub straturi de pături, cu un ceainic mare, negru alături din care iese aburind ghimbirul. Și ce-i mai bun de făcut când afară-i iarnă albă și în casă strănutul și tusea cântă pe două voci decât statul în povești cu cărțile?

Astfel că ronțăi la poezii de iarnă și-mi mai arunc din când în când privirea pe fereastră unde-mi zâmbesc brazii plantați de el, acum acoperiți de zăpada proaspătă. Am dat și peste una pe care-o citesc a nu-știu-câta oară.

Brazi înzăpeziți

De când nu ai mai citit o poezie? Poftim!

M-am întâlnit cu Iarna la Predeal…

Era-mbrăcată ca şi-acum un an,

Cu aceeaşi albă rochie de bal,

Păstrată vara sus, pe Caraiman…

 

Călătoream spre ţara unde cresc

Smochine, portocale şi lămâi…

Eram într-un compartiment de clasa I,

Cu geamul mat, pietrificat de ger,

Şi canapeaua roşie de pluş,

Sub care fredona-n calorifer,

Sensibil ca o coardă sub arcuş,

Un vag susur de samovar rusesc…

 

Şi-am coborât în gară, pe peron,

Să schimb cu iarna câteva cuvinte…

Venea din Nord,

Venea din Rosmersholm –

Din patria lui Ibsen şi Björnson,

De-acolo unde,-n loc de soare

Şi căldură,

Înfriguraţii cer… Literatură…

 

Şi m-a convins c-acolo-i mult mai bine

Decât în ţara unde cresc smochine,

Curmale, portocale şi lămâi,

Şi din compartimentul meu de clasa I

M-am coborât ca un copil cuminte

Şi m-am întors cu iarna-n Bucureşti…

O! Tu, sfătuitoarea mea de azi-nainte,

Ce mare eşti,

Ce bună eşti,

Ce caldă eşti!…

 

– De vorbă cu iarna, de Ion Minulescu

Lasă un răspuns

